Algemene Voorwaarden

Artikel 1. Definities

In deze algemene voorwaarden wordt verstaan onder:

Opdrachtnemer:

Bouwbutler Rene

Wilhelminakade 63

2741JV Waddinxveen

KvK: 81894724

Opdrachtgever:

Iedere natuurlijke of rechtspersoon met wie Opdrachtnemer

een overeenkomst tot het aannemen van werk en/of het verrichten van werkzaamheden sluit en tevens iedere persoon met wie Opdrachtnemer onderhandelt over de totstandkoming daarvan.

Artikel 2. Toepasselijkheid van deze voorwaarden 

2.1. Deze voorwaarden gelden voor iedere aanbieding en iedere overeenkomst tussen Opdrachtnemer en een Opdrachtgever waarop Opdrachtnemer deze voorwaarden van toepassing heeft verklaard, voor zover van deze voorwaarden niet door partijen uitdrukkelijk en schriftelijk is afgeweken.

2.2. De onderhavige voorwaarden zijn eveneens van toepassing op alle overeenkomsten met Opdrachtnemer, voor de uitvoering waarvan derden dienen te worden betrokken.

2.3. Opdrachtnemer heeft het recht een opdracht zonder opgave van redenen te weigeren.

Artikel 3. Offertes 

3.1. De door Opdrachtnemer gedane aanbiedingen en gemaakte offertes zijn geheel vrijblijvend en binnen 5 werkdagen na ontvangst van bericht van aanvaarding herroepbaar door Opdrachtnemer (herroepingsrecht). Indien geen geldigheidstermijn is aangegeven, zijn offertes gedurende 30 dagen geldig.

3.2. Opdrachtnemer is slechts aan offertes gebonden indien de aanvaarding hiervan door de Opdrachtgever schriftelijk of digitaal binnen 30 dagen wordt bevestigd

3.3. De prijzen in de genoemde offertes zijn inclusief btw, tenzij anders aangegeven.

3.4 Bij annulering van de overeenkomst(en), tussen Opdrachtnemer en Opdrachtgever na totstandkoming bij schriftelijk of digitale bevestiging, is de Opdrachtnemer gerechtigd het volledige overeengekomen verschuldigde bedrag in rekening te brengen

Artikel 4. Voorrijkosten

Opdrachtnemer rekent geen voorrijkosten, maar heeft als begintijd het moment van vertrek vanaf vestigingsadres naar Opdrachtgever. Dan wel van Opdrachtgever naar een Opdrachtgever.

Artikel 5. Uitvoering van de overeenkomst

5.1. Opdrachtnemer zal de overeenkomst naar beste inzicht en vermogen uitvoeren. 

5.2. Indien en voor zover een goede uitvoering van de overeenkomst dit vereist, heeft Opdrachtnemer het recht bepaalde werkzaamheden te laten verrichten door derden. 

5.3. Verzoeken van Opdrachtgever aan Opdrachtnemer om veranderingen in de opdracht uit te voeren, zal uitsluitend indien deze redelijkerwijze uitvoerbaar zijn de verzochte veranderingen door voeren, en met het recht voor Opdrachtnemer om het meerwerk te verrekenen.

5.4. De Opdrachtgever draagt er zorg voor dat alle gegevens en eventuele goedkeuringen zoals ontheffingen en vergunningen tijdig aan Opdrachtnemer worden verstrekt. Indien de voor de uitvoering van de overeenkomst benodigde gegevens niet tijdig aan Opdrachtnemer zijn verstrekt, heeft Opdrachtnemer het recht de uitvoering van de overeenkomst op te schorten en/of de uit de vertraging voortvloeiende extra kosten volgens de gebruikelijke tarieven aan de Opdrachtgever in rekening te brengen. 

5.5. Opdrachtnemer is niet aansprakelijk voor schade, van welke aard ook, doordat Opdrachtnemer is uitgegaan van door de Opdrachtgever verstrekte onjuiste en/of onvolledige gegevens, tenzij deze onjuistheid of onvolledigheid voor hem kenbaar behoorde te zijn. 

5.6. De Opdrachtgever draagt er zorg voor dat Opdrachtnemer toegang heeft tot de plaats van de werkzaamheden.

5.7. De Opdrachtgever draagt er zorg voor dat Opdrachtnemer tijdig kan beschikken over aansluitmogelijkheden voor elektrische apparaten, verlichting, water en alle overige uit de overeenkomst voortvloeiende werkzaamheden gangbare aansluitmogelijkheden.

5.8. De Opdrachtgever garandeert dat de (on)roerende zaken waar de werkzaamheden zullen gaan plaatsvinden vrij zijn van schadelijke stoffen zoals asbest. Mocht er toch schadelijke stoffen aanwezig zijn, dan draagt Opdrachtgever zorg voor de verwijdering en afvoer hiervan.

5.9. De afvoer van vervuilde grond en de vertraging die hierdoor aan de werkzaamheden ontstaat, komt voor rekening van Opdrachtgever.

5.10. Indien Opdrachtgever wenst dat overig afval, niet van de werkzaamheden, door Opdrachtnemer wordt afgevoerd, zullen de kosten voor afvoer worden opgenomen in de factuur.

5.11. Indien is overeengekomen dat de overeenkomst in fasen zal worden uitgevoerd, kan Opdrachtnemer de uitvoering van die onderdelen die tot een volgende fase behoren opschorten tot dat de Opdrachtgever de volgende fase schriftelijk heeft goedgekeurd. 

Artikel 6. Contractduur/ uitvoeringstermijn

 6.1. De overeenkomst wordt aangegaan voor de overeengekomen opdracht, tenzij partijen uitdrukkelijk en schriftelijk anders overeenkomen. 

6.2. Is binnen de looptijd van de overeenkomst voor de voltooiing van bepaalde werkzaamheden een termijn overeengekomen, dan is dit nimmer een fatale termijn. Bij overschrijding van de uitvoeringstermijn dient de Opdrachtgever Opdrachtnemer derhalve schriftelijk in gebreke te stellen. Tevens dient Opdrachtgever Opdrachtnemer de kans te geven om de verplichtingen uit de overeenkomst alsnog binnen een redelijke termijn na te komen.

Artikel 7. Wijziging van de overeenkomst

 7.1. Indien tijdens de uitvoering van de overeenkomst blijkt dat voor een behoorlijke uitvoering het noodzakelijk is om de te verrichten werkzaamheden te wijzigen of aan te vullen, zullen partijen in overleg de overeenkomst aanpassen. 

7.2. Indien partijen overeenkomen dat de overeenkomst wordt gewijzigd of aangevuld, kan het tijdstip van voltooiing van de uitvoering daardoor worden beïnvloed. Derhalve kan de uitvoeringstermijn veranderen in een korter – dan wel een langer tijdsbestek. Opdrachtnemer zal de Opdrachtgever zo spoedig mogelijk hiervan op de hoogte stellen. 

7.3. Indien de aanpassing op de overeenkomst financiële en/of kwalitatieve consequenties heeft, zal Opdrachtnemer de Opdrachtgever hierover inlichten. 

7.4. Indien een vast honorarium is overeengekomen, zal Opdrachtnemer daarbij aangeven in hoeverre de aanpassing van de overeenkomst een overschrijding van dit honorarium tot gevolg heeft.

Artikel 8. Geheimhouding 

Beide partijen zijn verplicht tot geheimhouding van alle vertrouwelijke informatie die zij in het kader van hun overeenkomst van elkaar of uit andere bron hebben verkregen, tenzij er een wettelijke of beroepsplicht is tot bekendmaking. Informatie geldt als vertrouwelijk als dit door de andere partij is medegedeeld of als dit voortvloeit uit de aard van de informatie.

Artikel 9. Intellectueel eigendom 

9.1. Onverminderd het bepaalde in artikel 7 van deze voorwaarden behoudt Opdrachtnemer zich de rechten en bevoegdheden voor die hem toekomen op grond van de Auteurswet. 

9.2. Opdrachtnemer behoudt tevens het recht de door de uitvoering van de werkzaamheden toegenomen kennis voor andere doeleinden te gebruiken, voor zover hierbij geen vertrouwelijke informatie ter kennis van derden wordt gebracht.

9.3. Bij liquidatie, faillissement, schuldsanering, beslag of surseance van betaling zal Opdrachtgever onmiddellijk de beslag leggende deurwaarder, de bewindvoerder of de curator wijzen op de eigendomsrechten van Opdrachtnemer. De Opdrachtgever staat ervoor in dat een beslag op de producten/materialen/aanwezige gereedschappen van Opdrachtnemer direct wordt opgeheven.

9.4. Opdrachtgever is verplicht Opdrachtnemer direct schriftelijk op de hoogte te stellen van het feit dat derden recht doen gelden op zaken waarop krachtens dit artikel een eigendomsvoorbehoud rust.

9.5. Opdrachtnemer is in het verlengde van voorgaande, altijd gerechtigd alle producten/materialen/gereedschappen, welke eigendom zijn van Opdrachtnemer, bij Opdrachtgever weg te (doen) halen. Opdrachtgever zal hiertoe zijn/haar medewerking verlenen.

9.6. Indien opdrachtgever producten/materialen/ gereedschappen van Bouwbutler Rene, nodig voor de uitvoering van de werkzaamheden, onder zijn/haar hoede heeft, is opdrachtgever verantwoordelijk voor deze producten/materialen/gereedschappen. Bij vermissing of beschadiging heeft Bouwbutler Rene het recht dit aan opdrachtgever in rekening te brengen.

Artikel 10. Opzegging 

Beide partijen kunnen te allen tijde de overeenkomst schriftelijk opzeggen. Partijen dienen in dat geval een opzegtermijn van tenminste 1 maand in acht te nemen.

Artikel 11. Ontbinding van de overeenkomst 

De vorderingen van Opdrachtnemer op de Opdrachtgever zijn onmiddellijk opeisbaar in de volgende gevallen:

11.1. Na het sluiten van de overeenkomst aan Opdrachtnemer ter kennis gekomen omstandigheden geven Opdrachtnemer goede grond te vrezen dat de Opdrachtgever niet aan zijn verplichtingen zal voldoen.

11.2. Indien Opdrachtnemer de Opdrachtgever bij het sluiten van de overeenkomst gevraagd heeft zekerheid te stellen voor de nakoming en deze zekerheid uitblijft dan wel onvoldoende is.

11.3. In de genoemde gevallen is Opdrachtnemer bevoegd de verdere uitvoering van de overeenkomst op te schorten, dan wel tot ontbinding van de overeenkomst over te gaan, één en ander onverminderd het recht van Opdrachtnemer schadevergoeding te vorderen.

Artikel 12. Gebreken/ klachttermijnen 

12.1. Klachten over de verrichte werkzaamheden dienen door de Opdrachtgever binnen 8 dagen na ontdekking, doch uiterlijk binnen 8 dagen na oplevering van de betreffende werkzaamheden schriftelijk te worden gemeld aan Opdrachtnemer. 

12.2. In deze onderhoudstermijn zal Opdrachtnemer eventuele kleine gebreken gratis herstellen. Om aanspraak op het gratis herstel te maken, dient Opdrachtgever het geconstateerde gebrek schriftelijk te melden en aannemelijk te maken dat het gebrek het gevolg is van de uitvoering van het werk door Opdrachtnemer.

12.3. Indien een klacht gegrond is, zal Opdrachtnemer de werkzaamheden die voortvloeien uit de klacht alsnog verrichten zoals overeengekomen, tenzij dit inmiddels voor de Opdrachtgever aantoonbaar zinloos is geworden. Dit laatste dient door de Opdrachtgever schriftelijk kenbaar te worden gemaakt. 

12.4. Indien het alsnog verrichten van de overeengekomen dienstverlening niet meer mogelijk of zinvol is, zal Opdrachtnemer niet aansprakelijk zijn voor kosten die door de Opdrachtgever gemaakt worden om de werkzaamheden door derden verder te laten uitvoeren.

12.5. Door Opdrachtnemer gegeven garantie is niet overdraagbaar.

Artikel 13. Honorarium 

13.1. Voor aanbiedingen en overeenkomsten waarin een vast honorarium wordt aangeboden of is overeengekomen gelden de leden 2, 5 en 6 van dit artikel. Indien geen vast honorarium wordt overeengekomen, gelden de leden 3 t/m 7 van dit artikel. 

13.2. Partijen kunnen bij het tot stand komen van de overeenkomst een vast honorarium overeenkomen. Het vaste honorarium is inclusief btw, exclusief inkoop van materialen/ producten, kosten en diensten die door derden worden uitgevoerd.

13.3. Indien geen vast honorarium wordt overeengekomen, zal het honorarium worden vastgesteld op grond van werkelijk bestede uren. Het honorarium wordt berekend volgens de gebruikelijke uurtarieven van Opdrachtnemer, geldende voor de periode waarin de werkzaamheden worden verricht, tenzij een daarvan afwijkend uurtarief is overeengekomen. 

13.4. Eventuele kostenramingen zijn exclusief btw. 

13.5. Bij opdrachten met een looptijd van meer dan één maand zullen de verschuldigde kosten periodiek in rekening worden gebracht. 

13.6. Indien Opdrachtnemer met de Opdrachtgever een vast honorarium of uurtarief overeenkomt, is Opdrachtnemer niettemin gerechtigd tot verhoging van dit honorarium of tarief. Opdrachtnemer mag prijsstijgingen doorberekenen, indien Opdrachtnemer kan aantonen dat zich tussen het moment van aanbieding en levering significante prijswijzigingen hebben voorgedaan.

Artikel 14. Betaling 

14.1. Betaling dient te geschieden binnen 14 dagen na factuurdatum, op een door Opdrachtnemer aan te geven bankrekening en in de valuta waarin is gefactureerd. 

14.2. Na het verstrijken van de betaaltermijn van 14 dagen is de Opdrachtgever van rechtswege in verzuim en zal aan Opdrachtgever een aanmaning verstuurd worden met een betaaltermijn van 14 dagen na dagtekening van de aanmaning.

14.3. Bij het uitblijven van betaling van openstaande facturen zal de invordering uit handen gegeven worden aan een incassobureau. Op de openstaande facturen worden incassokosten conform de WIK (Wet Incassokosten) in rekening gebracht, met een minimaal bedrag van € 47,50 exclusief Btw. Na de opgegeven betalingstermijn verloopt verdere correspondentie alsmede de betaling van de openstaande factuur uitsluitend via het incassobureau.

14.4. In geval van liquidatie, faillissement, schuldsanering, beslag of surseance van betaling van de Opdrachtgever zullen de vorderingen van Opdrachtnemer en de verplichtingen van de Opdrachtgever jegens Opdrachtnemer onmiddellijk opeisbaar zijn. 

14.5. Elke betaling strekt steeds ter afdoening van in de eerste plaats gemaakte kosten om een verplichting van Opdrachtgever te doen nakomen en in de tweede plaats van de oudste nog openstaande facturen, één en ander ongeacht het feit dat Opdrachtgever bij de betaling refereert aan een andere jongere vordering.

14.6. Alle financiële aangelegenheden, zoals wijzigingen in prijsopgaven, wijzigingen in facturen, kosten m.b.t. advertenties e.d., dienen schriftelijk via de administratie van Opdrachtnemer te verlopen. Afspraken die op een andere manier tot stand gekomen zijn, worden pas geldend op het moment dat betreffende afspraken schriftelijk middels een brief of e-mail door de administratie van Opdrachtnemer gefiatteerd worden.

14.7. Het eigendom van geleverde goederen/producten gaat over op Opdrachtgever zodra door Opdrachtgever aan de betalingsverplichting is voldaan. 

14.8. Tot Opdrachtgever aan de betalingsverplichting voldaan heeft, mag Opdrachtnemer beroep doen op het retentierecht.

Artikel 15. Incassokosten 

15.1. Is de Opdrachtgever in gebreke of van rechtswege in verzuim met het nakomen van één of meer van zijn verplichtingen, dan komen alle kosten ter verkrijging van voldoening in en buiten rechte voor rekening van Opdrachtgever. 

15.2. De eventuele gemaakte redelijke gerechtelijke en executiekosten komen eveneens voor rekening van Opdrachtgever.

15.3. Opdrachtgever is over de incassokosten Btw verschuldigd.

15.4. Indien Opdrachtnemer aantoont hogere kosten te hebben gemaakt, welke redelijkerwijs noodzakelijk waren, komen ook deze voor vergoeding in aanmerking.

Artikel 16. Aansprakelijkheid 

Indien Opdrachtnemer aansprakelijk is, dan is die aansprakelijkheid als volgt begrensd:

16.1. De aansprakelijkheid van Opdrachtnemer, voor zover deze door zijn aansprakelijkheidsverzekering wordt gedekt, is beperkt tot het bedrag dat door de verzekeraar uitgekeerd wordt.

16.2. Indien de verzekeraar in enig geval niet tot uitkering overgaat of schade niet door de verzekering wordt gedekt, is de aansprakelijkheid van Opdrachtnemer beperkt tot de factuurwaarde van de opdracht, althans dat gedeelte van de opdracht waarop de aansprakelijkheid betrekking heeft.

16.3. In afwijking van hetgeen hierboven in lid 2 van dit artikel is bepaald, wordt bij een opdracht met een langere looptijd dan zes maanden, de aansprakelijkheid verder beperkt tot het over de laatste zes maanden verschuldigde honorarium gedeelte.

16.4. Opdrachtnemer nimmer aansprakelijk voor gevolgschade.

16.5. Opdrachtnemer is nimmer aansprakelijk voor schade ontstaan door (tijdelijk) niet (optimaal) functioneren van datacommunicatie op (delen van) het zo genaamde World Wide Web (www).

16.6. De Opdrachtgever draagt het risico van schade ontstaan door ongeschiktheid van of gebreken aan zaken/goederen/bouwstoffen of materialen die van hem/haar afkomstig zijn, dan wel afkomstig zijn van een door Opdrachtgever aangewezen leverancier.

16.7. Opdrachtnemer is niet aansprakelijk voor (vertraging-)schade als gevolg van de aanwezigheid van vervuilde werken (asbest, chemicaliën) op de plek waar de opdracht wordt uitgevoerd of de locatie van het werk niet is ontruimd zoals overeengekomen.

16.8. Opdrachtnemer is niet aansprakelijk voor eventueel negatieve gevolgen als Opdrachtgever tegen het advies van Opdrachtnemer in opdracht geeft tot het verrichten van bepaalde werkzaamheden door derden.

16.9. Opdrachtnemer is niet aansprakelijk voor schade aan roerende- en onroerende goederen ontstaan als gevolg van bouwfouten, fabricagefouten, achterstallig onderhoud, verborgen gebreken, door Opdrachtgever of derden in het verleden gewerkt is met ondeugdelijk of ongeschikt materiaal, metaalmoeheid, betonrot of andersoortige technische gebreken waarvan Opdrachtnemer vooraf geen weet gehad heeft en door de Opdrachtgever vooraf niet schriftelijk geïnformeerd is.

Artikel 17. Overmacht 

17.1. Onder overmacht wordt in deze algemene voorwaarden verstaan naast hetgeen daaromtrent in de wet en jurisprudentie wordt begrepen, alle van buiten komende oorzaken, voorzien of niet voorzien, waarop Opdrachtnemer geen invloed kan uitoefenen, doch waardoor Opdrachtnemer niet in staat is zijn verplichtingen na te komen. Als overmacht gelden onder meer: werkstakingen bij derden welke zijn ingehuurd door Opdrachtnemer, het uitblijven van levering, niet juiste of niet tijdige levering aan Opdrachtnemer door haar toeleveranciers, extreme weersomstandigheden, maatregelen van enige overheidsinstantie, ernstig verstoorde werkrelatie met Opdrachtgever en ziekte. Ook het niet (optimaal) functioneren van (delen van) het zo genaamde World Wide Web (www) worden daaronder begrepen. 

17.2. Opdrachtnemer heeft ook het recht zich op overmacht te beroepen, indien de omstandigheid die (verdere) nakoming verhindert, intreedt nadat Opdrachtnemer zijn verbintenis had moeten nakomen.

17.3. Tijdens overmacht worden de verplichtingen van Opdrachtnemer opgeschort. Indien de periode waarin, door overmacht, nakoming van de verplichtingen door Opdrachtnemer niet mogelijk is langer duurt dan 2 maanden zijn beide partijen bevoegd de overeenkomst te ontbinden zonder dat er in dat geval een verplichting tot schadevergoeding bestaat. 

17.4. Indien Opdrachtnemer bij het intreden van de overmacht al gedeeltelijk aan zijn verplichtingen heeft voldaan, of slechts gedeeltelijk aan zijn verplichtingen kan voldoen is zij gerechtigd het reeds uitgevoerde c.q. uitvoerbare deel afzonderlijk te factureren en is de Opdrachtgever gehouden deze factuur te voldoen als betrof het een het een afzonderlijk contract. Dit geldt echter niet als het reeds uitgevoerde c.q. uitvoerbare deel geen zelfstandige waarde heeft.

Artikel 18. Geschillenbeslechting 

De rechter in de woonplaats van Opdrachtnemer is bij uitsluiting bevoegd van geschillen kennis te nemen, tenzij de kantonrechter bevoegd is. Niettemin heeft Opdrachtnemer het recht zijn wederpartij te dagvaarden voor de volgens de wet bevoegde rechter.

Artikel 19. Toepasselijk recht 

Op elke overeenkomst tussen Opdrachtnemer en de Opdrachtgever is Nederlands recht van toepassing.

Artikel 20. Wijziging en vindplaats van de voorwaarden 

De Algemene voorwaarden zijn gedeponeerd bij de kamer van koophandel en zullen op de website te vinden zijn.